موسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حجة بن الحسن (عج)
حوزه معارف اسلامی

بازدید : 12 مرتبه
تاریخ : شنبه 19 فروردین 1396

سیزدهم رجب میلاد مسعود مولاى متقیان ،امیر مومنان

حضرت على ابن ابیطالب علیه السلام  مبارک باد

از کعبه حق بانک جلى مى آید

او اى خوش لم یزلى مى آید   

 

بشنو که سروش وحى حق مى گوید   

آغوش گشائید على علیه السلام مى آید

ولادت حضرت امام علی (ع)

 حضرت علی علیه السلام روز جمعه سیزدهم ماه رجب سی ام عام الفیل در مکه در داخل کعبه متولد شد

منتهی الامال ج1 ص273 مجموعه نفیسه ص88 و روز بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم هجرت در کوفه در داخل مسجد به شهادت رسید 

 منتهی الامال ج1 ص320 و مجموعه نفیسه ص92 

در ادامه می خوانید

 شناخت امیر المؤمنین امام علی (عیه السلام)

ایمان على علیه السّلام

فضائل امیرالمؤ منین علیه السّلام

علم على علیه السّلام

مجاهدت حضرت على علیه السّلام

زهد حضرت على علیه السّلام

عبادت حضرت على علیه السّلام

حلم و عفو حضرت على علیه السّلام

حسن خلق حضرت على علیه السّلام

سخاوت حضرت على علیه السّلام

حلم و عفو حضرت على علیه السّلام

زندگانى حضرت  امام على (ع)

1 ـ از ولادت تا بعثت پیامبر اکرم (ص)

2 ـ از بعثت تا هجرت

3 ـ از هجرت تا رحلت پیامبر گرامى (ص)

4 ـ از رحلت نبى اکرم (ص) تا خلافت ظاهرى

5 ـ از خلافت تا شهادت

شناخت امیر المؤمنین امام علی (عیه السلام)

رسول خدا (ص) فرمود:

اى على جز خدا و من کسى آنچنان که باید و شاید تو را نشناخت‏

وَ قَالَ ص مَا عَرَفَکَ یَا عَلِیُّ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَا

 إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏2، ص: 210

جابر بن عبد اللَّه انصارى (در باره فضیلت على علیه السّلام ما را کافى بود، و آن حدیث چنین است) که جابر در باره امیر المؤمنین علیه السّلام از رسول خدا (ص) پرسید؟ فرمود: او بهترین بشر است و کسى جز کافر در این باره شک و شبهه نکند

ارشاد-ترجمه رسولى محلاتى، ج‏1، ص: 34

 فضائل امیرالمؤ منین علیه السّلام

 فرمود یا على اگر نبود که عده از مسلمانان گفتار نصرانیان را که در حق مسیح گفته شده در باره تو بگویند امروز تو را چنان معرفى می کردم که از هیچ محلى عبور نکنى جز این که خاک قدم تو را چون توتیا بگیرند.  

 ارشاد-ترجمه ساعدى خراسانى، ص: 105 

 حضرت امیرالمؤ منین علیه السّلام معدن کرم و فتوت است 

 فـضـائل یـا نـفـسـانـیـّه اسـت یـا بـدنیّه و امیرالمؤ منین اکْمَل و اَفْضَل تمام مردم بود بعد از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم 

 بـر اهـل دانـش و بـینش مخفى نیست که فضائل امیرالمؤ منین على علیه السّلام را هیچ بیان و زبان برنسنجد و در هیچ باب و کتاب نگنجد بلکه ملائکه سموات ادراک درجات او نتوانند کـرد، و فـى الحـقیقة فضائل آن حضرت را اِحْصاء نمودن ، آب دریا را به غرفه پیمودن اسـت . و در احـادیـث وارد شـده کـه مـائیـم کـلمـات پـروردگـار کـه فضائل ما را احصا نمى توان کرد 

 کتاب فضل ترا آب بحر کافى نیست 

 که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم 

 سبقت حضرت على علیه السّلام در ایمان

آن حـضـرت اسـبـق نـاس بـود در ایـمـان بـه خـدا و رسـول ؛ چـنانچه عامّه و خاصّه به این فضیلت معترفند و دشمنان او انکار او نمى توانند نمود؛ چنانکه خود امیرالمؤ منین علیه السّلام این منقبت را در بالاى منبر اظهار فرمود و احدى انکار آن نکرد.

از جناب سلمان روایت شده که پیغمبر صلى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:

اَوَّلُکُمْ وُرُودا عَلَىَّ الْحوضَ وَاَوَّلُکُمْ اِسْلاما عَلِىُّ بْنُ ابى طالب .

و نـیـز آن حـضـرت بـه فـاطـمـه عـلیـهـاالسـّلام ، فـرمـود: زَوَّجْتُکِ اَقْدَمَهُمْ اِسلاما وَاَکثْرَهُمْ عِلْما.()و اَنَس گفته که برانگیخت حق تعالى پیغمبر صلى اللّه علیه و آله و سلّم را در روز دوشنبه و اسلام آورد على علیه السّلام در روز سه شنبه .

علم  امام على علیه السّلام

خود حضرت فرمود : ... براى اهل زبور به زبورشان فتوا دهم آن چنان که انجیل، توراة، زبور به سخن آیند و گویند على راست گفته و دروغ نمی گوید همانا به آنچه که از طرف خدا در باره‏ى ما فرود آمده براى شما فتوى می دهم و همانا براى اهل قرآن به قرآنشان فتوى می دهم به طورى که قرآن‏ به سخن آید و گوید على راست می گوید و دروغ در او راه ندارد.

همانا فتوى دهم شما را به آنچه که خدا در باره‏ى من فرو فرستاد و اگر نبود یک آیه در کتاب خدا همانا خبر می دادم شما را به آنچه که می باشد و به آنچه که خواهد آمد تا روز قیامت و آن آیه این است یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ. (1)

 بعد فرمود بپرسید از من پیش از آن که من را از دست دهید به آن خدائى که دانه را مى‏شکافد و مردم را مى‏آفریند اگر از آیه آیه‏ى قرآن بپرسید که در شب فرود آمده یا روز، در مکه نازل شده یا مدینه در سفر یا در حضر نازل شده. ناسخ و منسوخ محکم و متشابه، تاویل و تنزیل آن آیات را می دانم و شما را خبر می دهم.

 ارشاد القلوب-ترجمه رضایى، ج‏2، ص: 317

چه گفت آن خداوند تنزیل و وحى

 خداوند امر و خداوند نهى

 

که من شهر عِلمم عَلیّم در است

 درست این سخن قول پیغمبر است

 

گواهى دهم کاین سخن راز او است

 تو گوئى دو گوشم بر آواز اوست

مـفـاد حـدیث (اَقْضاکُمْ عَلِىُّ) است که مستلزم است اعلمیّت را؛ چه قضا مستلزم علم است .

 زندگانى حضرت امام على (ع)

دوران زندگانى 63 ساله حضرت على (ع ) را مى توان به پنج بخش تقسیم کرد:

1 ـ از ولادت تا بعثت پیامبر اکرم (ص)

2 ـ از بعثت تا هجرت

3 ـ از هجرت تا رحلت پیامبر گرامى (ص)

4 ـ از رحلت نبى اکرم (ص) تا خلافت ظاهرى

5 ـ از خلافت تا شهادت

از ولادت تا بعثت

حـضـرت عـلى (ع ) در سـال سـى ام عـام الفـیـل (ده سـال قبل از بعثت ) در خانه خدا چشم به جهان گشود. پیامبر اکرم (ص )، على (ع ) را براى تربیت از شـش سـالگى به منزل خود آورد(1و هیچ گاه آن حضرت را از خود جدا نکرد. امام (ع ) در توصیف این دوران مى فرماید:

 (... مـن در آغـوش پر مهر او بزرگ شده ام . به هنگام کودکى ، پیامبر مرا به دامان مى گرفت ، بـه سـیـنـه مى چسبانید و در بستر خویش جاى مى داد، بدنش را به بدنم مى چسبانید و من بوى خوش او را استشمام مى کردم ، غذا را مى جوید و در دهانم مى گذاشت ...+.)+(2)

 از بعثت تا هجرت

در این دوره نقش امام (ع ) در دو حادثه مهم مى درخشد:

نـخـسـت اسـلام آوردن امـام بـه عـنـوان اولیـن مـسـلمـان اسـت کـه قـرآن چـنـیـن پـیـشـگـامـى را مـى ستاید.(3)

و پیامبر اکرم (ص )نیز به چنین سبقتى تصریح مى فرماید:

نـخـسـتین کسى که (در روز رستاخیز) با من در کنار حوض کوثر ملاقات مى کند، پیشقدم ترین شما در اسلام ، على بن ابى طالب است .)(4)

دیـگـرى ، خـوابـیـدن حـضـرت عـلى (ع ) در بـسـتـر پـیـامبر(ص ) در (لیلة المبیت ) است . امام با جـانـبـازى خـویش ، جان پیامبر مکرم (ص ) را ـ که دلیران قریش تصمیم داشتند وى را در آن شب بکشند و لذا به خانه او هجوم آورده بودند ـ حفظ کرد و خطرها و پیامدهاى آن را بر خویش هموار ساخت .(5) از هجرت تا رحلت پیامبر(ص )

امـین رسول اللّه (ص ): رسول اکرم (ص ) پس از تصمیم بر هجرت به مدینه ، امین تر از على (ع ) براى جانشینى خود در مکّه نیافت ، از این رو، حضرت را ماءمور دو کار کرد: امانت هاى مردم را ـ که نزد حضرت بود ـ به صاحبانش بازگرداند و قرضهایش را ادا کند و دخترش زهرا(س ) و برخى دیگر از زنان را به مدینه آورد.

عـلى (ع ) بـراى انجام سفارش هاى پیامبر(ص ) سه روز در مکّه ماند. سپس به اتفاق همراهان در قـبـا به پیامبر(ص ) ملحق شد. وقتى دیدگان رسول خدا(ص ) به على (ع ) افتاد، دیدپاهاى آن حضرت در اثر پیاده روى زیاد تاول زده و خون از آن مى چکد، در حالى که اشک از دیدگانش مى ریخت ، على (ع ) را در آغوش گرفت و برایش دعا کرد، سپس از آب دهان مبارک بر پاهاى على (ع ) کشید و آثار جراحت برطرف شد.(6

برادر رسول خدا(ص ): از اقدامات مهم پیامبر(ص ) پس از هجرت ، ایجاد برادرى بین مهاجران و انـصار بود و حضرت براى تمام حاضران در مسجد برادرى تعیین فرمود و على (ع ) را برادر خویش خوانده ، فرمود:

تو برادر من در این جهان و جهان دیگر هستى . (7پـیکار در راه خدا: على (ع ) به خاطر فداکارى ها و جانبازى هایش در راه حق ، چهره اى بى نظیر اسـت . وى بـجـز غـزوه تـبـوک ـ کـه بـه امـر پـیـامـبـر در مـدیـنـه مـانـد ـ در بقیه غزوات حضور فعّال داشت و غالباً در اثر ایثار و دلاورى هاى آن حضرت ، سپاه اسلام بر شرک غلبه مى نمود و اگر جانبازى هاى این پیشتاز اسلام نبود، چه بسا مشرکان و کفّار چراغ رسالت را به آسانى خـامـوش و پـرچـم حـق را سـرنـگـون مـى کـردنـد. پـیـکـارهـاى بدر، احد، خندق ، خیبر و... یادآور رشادتهاى مخلصانه آن امام همام است .

جـانـشـینى پیامبر(ص ): پیامبر(ص ) از آغاز دعوتش ، ولایت را با توحید و نبوت بیان فرمود و از جانب خدا ماءمور بود که ولایت على (ع ) را بر امور دین و دنیاى مسلمانان و جانشینى وى را پس از خـود، اعـلام نـمـایـد. ایـن رسـالت بـارهـا تـوسـط آن عـزیـز اعـلام شـد کـه تفصیل آن در زندگى پیغمبر(ص ) گذشت .

1- سیره ابن هشام ، ج 1، ص 262؛ کامل ، ابن اثیر، ج 2، ص 58؛ تاریخ طبری ، ج 2، ص 312.

2 - نهج البلاغه ، ترجمه فیض الاسلام ، خطبه 234، (قاصعه )، ص 813.   واقعه (56)، آیه 10.

- 4 مـسـتـدرک حـاکـم ، ج 3، ص 136؛ شـرح نـهـج البـلاغه ، ابن ابی الحدید، ج 3، ص 258.

-  5 برای آگاهی از روایات ر. ک . المیزان ، ج 2، ص 99؛ بحار، ج 19، ص 54 ـ 56.

- 6 اعیان الشیعه ، ج 1، ص 377، نقل از سیره حلبی و اسدالغابه .  7 - مستدرک حاکم ، ج 3، ص 14.

 خانه زاد حق

 آن شب فضاى کعبه اذینى دگر داشت  

 گوئى خم گیسوى شب چینى دگر داشت        

 

ستاره ها بر گرد مه پروانه بودند         

چشم انتظار جلوه جانانه بودند

 

ان شب غم از مرز ولایت دور شد دور

ام القمرى را سینه همچون طور شد طور        

 

با یورشى ظلمت اسیر نور گردید        

چشم کج اندیشان عالم کور گردید     

 

آن شب زنى را، راز دلها با احد بود      

بیت احد خلوتگه بنت اسد بود

 

بنت اسد در زیر لب رازى مگو داشت  

 در نیمه شب با احد این گفتگو داشت  

 

ائینه دار راز او، اسرار شب بود  

 وز شدت دردى نهان در تاب و تب بود         

 

غرق عرق گردیده بود از بار دارى      

صبر و قرارش رفته بود از بى قرارى    

  

در کارگاه شب در اسرار مى سفت      

اسرار دل را با خداى خویش میگفت 

  

در خلوت دل جز تو دلدارى ندارم      

 با کس به غیر از تو سروکارى ندارم     

 

دستم بگیر از مرحمت ، کز پا فتادم      

وز ناتوانى خسته در اینجا فتادم

 

درد مرا درمان دواى توست یا رب      

خوان مرا نعمت عطاى توست یا رب

 

ناگه جدار خانه حق باز گردید

وز این شکفتن ، رازها ابراز گردید       

 

در دل فتاد از جنب و جوش ، جوش و خروشش       

 آمد نداى ادخلى از حق بگوشش        

 

شد فاطمه مهمان و حق شد و خروشش        

 بنت اسد گل گشت و ایزد باغبانش     

 

بعد از سه شب مهمانى و مهمان نوازى

آمد برون از بیت حق با سرفرازى       

 

تنها اگر وارد به بیت دادگر شد

 خارج زبیت دادگر، با یک پسر شد      

 

 از نور حق آغوش گرمش منجلى بود   

زیرا تجلیگاه قنداق على علیه السلام بود         

 

اى نام تو ائینه دار ملک هستى  

اى مهر تو قانون گذار حق پرستى       

  

اى جاودانه مرد میدان شجاعت          

 اى رهنمورد سنگر و محراب طاعت    

  

اى خانه زاد حق ، درون خانه حق      

 وز نام حق نام دلاراى تو مشتق

  

میلاد تو یاد اور حکم جلیل است       

 یا اور حکم عنایت بر خلیل است        

 

راز بناى کعبه شد ابراز از تو    

 شد باب رحمت بر رخ ما، باز از تو     

 

یعنى خدا را مظهر کل صفاتى  

 از ذات بگذشته حق را عین ذاتى        

 

با نام تو دیوان هستى را نوشتند

با مهر تو، اب و گل ما را سرشتند       

 

اینک فضاى کشور ما منجلى کن        

 اکنده از اواى گرم یا على کن   

 

ما عاشق و مشتاق فتح کاظمینیم         

 دیوانه کوى دل اراى حسینیم   

 

ما ارزوى شهر سامرا داریم      

بر این امید، راه نجف در پیش داریم    

 

تا در جوار تو ماوا بگیریم       

ما جشن میلاد تو را آنجا بگیریم         

 

 سرود گروهى در ولادت حضرت على (ع)

 مژده به اهل ولا میلاد حیدر رسید       

 مخزن اسرار حق ساقى کوثر رسید      

 

منبع جود و سخا ولى داور رسید        

 مظهر لطف خدا، شافع محشر رسید    

على على یا على ، على على یا على (2)

 

جهان منور شده زنور روى على         

زپرتو نور او شمس و قمر منجلى       

 

سیزده ماه رجب زپرده آمد ولى          

قبله اهل صفا، ایت اکبر رسید

 على على یا على ، على على یا على (2)

 

نام شریفش على ز نام پروردگار         

علم و کمال و ادب همه به او واگذار   

 

حامى و یار نبى ستوده کردگار

خدیو ملک بقا صاحب منبر رسید       

على على یا على ، على على یا على (2)

 

فرشتگان را دبیر، به مومنین پیشوا        

پیمبران را امیر به اولیاء مقتدا    

 

جهانیان را دلیر به متقین رهنما  

به گمرهان جهان دلیل و رهبر رسید    

على على یا على ، على على یا على (2) 


 على است صاحب عزو جلال و رفعت و شاءن

  على است بحر معارف ، على است کوه وقار

  

دلیل رفعت شأن على اگرخواهى

  بدین کلام دمى گوش خویشتن مى دار

  

چه خواست مادرش از بهر زادنش جائى

 درون خانه خاصش بداد جا جَبّار

  

زبهر مدخل آن پیشواى خیل زنان

 شکافت حضرت ستّار کعبه را دیوار

  

پس آن مطهّره با احترام داخل شد

 در آن مکان مقدّس بزاد مَرْیم وار

 

برون چه خواست که آید پس از چهارم روز

 ندا شنید که رو نام او على بگذار

 

فداى نام چنین زاده اى بود جانم

 چنین امام گزینید یا اوْلِى الابْصار



لینک ثابت
موضوع : مناسبت تولد و ولادت معصومان *علیهم السلام* - ولادت با سعادت امام علی (ع) مبارک باد
ارسال توسط farhangsazan

نظرات


هیچ نظری برای این مطلب وجود ندارد !

ارسال نظر

نظر شما :

برای افزایش امنیت لطفا کدی را که در تصویر زیر می بینید در کادر وارد کنید :
CAPTCHA Image   Reload Image
Enter Code*:


مطالب اخیر
نظر سنجی
پیوند ها

اسلایدر

دانلود فیلم